AANMELDEN KRAAMZORG

Sporten na de bevalling

Geschreven door gebruiker op 14 februari 2019
Sporten na bevalling

Net bevallen? Laat je skinny jeans en hardloopschoenen nog maar even links liggen. Sporten na je bevalling is goed, maar het is belangrijk dat je het met zorg aanpakt en een realistisch beeld hebt van wat je van je lichaam kunt verwachten. We delen een aantal handige tips en weetjes!

Wanneer mag je beginnen?

Je lichaam heeft 9 maanden hard gewerkt, en de bevalling was het moment supreme. Hoe zwaarder de bevalling, hoe langer je lichaam nodig heeft om te herstellen. De herstelperiode verschilt per vrouw. In beweging zijn kan wel echter helpen voor een beter herstel! Luister naar je lichaam en raadpleeg een arts voordat je aan de slag gaat: doorgaans kun je Zes weken na de bevalling sporten weer opbouwen, als je toestemming hebt gekregen van de gynaecoloog of verloskundige.

  • De eerste 12 weken na je bevalling is het raadzaam geen oefeningen met hoge intensiteit te doen: dus geen oefeningen waarbij je springt of rent.

Maak tijd voor jezelf

Een baby is hard werken; je hebt er direct een meer dan fulltime baan bij. Alle drukte die een baby met zich meebrengt kan er daarom voor zorgen dat je eigen ontspanning (en inspanning) erbij inschiet. Je hoeft niet gelijk een marathon te gaan rennen: maak bijvoorbeeld gebruik van 10 minuutjes rust en doe een ontspannende vorm van yoga, want ook dat is bewegen!

Spieren trainen

Je bekkenbodemspieren en buikspieren hebben het zwaar te verduren gehad. Wanneer je van de verloskundige groen licht hebt gekregen, kun je starten met thuisoefeningen om je spieren weer te versterken.

Voed je lichaam

Zorg ervoor dat je je lichaam voldoende voedt, zeker als je borstvoeding geeft! Drink genoeg water en neem voor en na het sporten een gezonde snack om je energielevel op peil te houden.

Advies nodig over jouw specifieke situatie? Raadpleeg dan altijd je verloskundige of gynaecoloog.

Reacties

Geef een reactie

Certificaten & partners
partner-6